Turbo & Turbolader

Hvad er en turbo, og hvad gør den?

Mange nyere biler har en turbo, indbygget i motoren allerede fra fabrikken. Men mange har også valgt en tuning af bilen for, at få en turboladning monteret efterfølgende.

Turboen tager luft ind fra bilens køler og presser luften igennem motoren, hvilket resulterer i en hurtigere, højere og bedre forbrænding.

Det giver naturligvis en god køreoplevelse, når bilen kan præstere en højere fart, men turboen kan – ligesom andre af bilens mange komponenter – også blive overbelastet og defekt.

Her på siden giver vi dig lidt indblik i, hvad der er op og ned ift. turboen, og du kan desuden få tilbud på reparation af din bils turbo.

Her taler vi om den samme ting, om vi siger turbo eller turbolader. Ved udskiftning af bilens turbo vil vi hos E2biler altid råde til, at man kigger på hvor stor skaden er, for kan det klares ved blot et service eller reparation er dette langt billigere end, at skulle skifte selve turboen.

Men hvornår ved man om det er tid til et service eller en udskiftning af sin turbo, der er nogle klare faktorer som kan hjælpe dig til, at forstå din bils behov når det handler om turboen, det har vi forklaret nedenfor, men først skal man også forstå hvor vigtig en turbo er for bilen.

Autoværksted
  1. Luften suges ind i kompressor huset fra luftfilter og komprimeres
Autoværksted

2. Komprimeret luft trykkes frem mod motorens forbrændingskamre

Autoværksted

3. Intercooler som køler luften (ikke monteret på alle)

Autoværksted

4. Indsugning til motorens forbrændingskamre

Autoværksted

5. Udstødningsgas fra motorens forbrændingskamre

Autoværksted

6. Udstødningsgas trykkes ind i turbinehuset, som driver turboen rundt

Autoværksted

7. Udstødningsgassen lukkes ud

Hvorfor taber en turboladet bil kræfter?

Hvis der kommer skidt, snavs eller andet i vejen i selve turboladerens kompressor, kan den ikke køre optimalt rundt. Det samme gælder oliemangel eller -forurening.

Men det kan også ske, at turboen bliver overophedet. Når den bliver for varm, bliver metallet i turboladeren porøst og har risiko for at blive skævt. En skæv turbine yder ikke nær så godt som en intakt.

Hvordan lyder en defekt turbo så?

Du kan høre, når turboen ikke kører optimalt, hvis der for eksempel opstår en fløjten eller hyletone, når du slipper speederen hurtigt. Tab af trækkraft er også en naturlig konsekvens af en defekt turboladning.

Hvad koster det at få skiftet turbo?

Det bedste er, at få undersøgt hvad der er galt med din turbo i første omgang. Det kan være flere forskellige komponenter i din turboladning, der kræver opmærksomhed.

Der er desuden stor forskel på prisen alt efter bilmærke, alder, om bilen er tunet eller havde turbo fra fabrikken, og selvfølgelig hvad der kræver reparation.

Prisen stiger desuden, hvis du skal have udskiftet turboen helt.

Find os på adressen :

Københavnsvej 237, 4600 Køge